Pers

Play Unified campagne : een uitzonderlijk succes !

Play Unified sporten bestaat in verschillende sporttakken, elk met hun specifiek reglement.  Hierbij spelen atleten met en zonder verstandelijke beperking samen in eenzelfde team.  De prioriteit ligt niet bij het winnen van de match, maar bij sportplezier en een betere sociale inclusie.

In België is unified sporten nog tamelijk onbekend.  Veel mensen, en de meeste sportclubs, zijn nog wantrouwig om atleten met een verstandelijke beperking te betrekken bij hun trainingssessies of bij het spelen van wedstrijden. Het was aan ons om de mensen én de sportclubs vertrouwd te maken met het Play Unified concept ; niet uit medelijden maar uit liefde voor de sport.

In deze optiek hebben wij 6 Special Olympics atleten aangespoord om via de sociale media een uitdaging te lanceren aan 8 sportvedettes : Moussa Dembélé, Jan Vertonghen, Pieter Timmers, Greg Van Avermaet, Yanina Wickmayer, Tomas Van Den Spiegel en de gebroers Borlée.  De onverwachte en persoonlijke challenges van Special Olympics atleten waren zo aantrekkelijk dat de vedetten ze direct beantwoord en gedeeld hebben via de sociale media.

Zo kwamen onze 4 affiches en 2 films tot stand, met een clip van de challenges die via de media  : TV-kanalen, radio, en dagbladen miljoenen mensen bereikten, waarvan velen contact opnamen om praktische inlichtingen te winnen over Play Unified.

 

Resultaat van de campagne

Na 8 maanden :

+ 567 clubs (+36%)

+ 3.098 nieuwe atleten (+22,3%)

+ 13 nationale sportfederaties

+ 10 steden Play Unified Cities

 

Mediadekking : meer dan 3.7 miljoen € na 8 weken

 

#Play Unified & #SpecialOlympics: >7 miljoen bereik/reach in 1 week

 

Play unified campagne : Gold op Effie Awards 2017

 

 

Press materials

Contact

Indien vragen, gelieve met onze Communication & Social Media Responsible contact te nemen :  Gérard Defaux.